FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/11/2014

Bristande vårdplikt enligt Köplagen

Hej,

Min fråga är vad förutsättningarna för ersättning vid bristande vårdplikt är enl. köplagen för både säljare och köpare.

I det fallet att varan blir förstörd när säljare har vårdplikt om varan kan reglerna om fel i varan göras gällande?

Hur blir det när köparen brister i sin vårdplikt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du säger regleras i Köplagen, som du finner här, vissa situationer då ena parten på grund av motpartens dröjsmål ändå är skyldig att på motpartens bekostnad ta hand om varan till dess den kan hämtas. Reglerna om köparens och säljarens vårdplikt hittar du i 72-78 §§ Köplagen.

Säljaren vårdplikt enligt 72 § föreligger exempelvis då köparen inte hämtar varan i rätt tid eller då säljaren på grund av utebliven betalning kan hålla varan inne. Om säljaren i detta läge sköter sin plikt och vårdar varan efter vad som kan anses skäligt, har han rätt till ersättning för exempelvis lagringskostnader från köparen, 75 §.

Om han däremot som du nämner brister i sin vårdplikt kan köparen med stöd av Köplagens 21 § 2 stycke åberopa fel i varan, trots att risken för varan redan gått över på köparen. Detta eftersom bristande vårdplikt innefattades av de säljarens avtalsbrott som krävs enligt 21 § 2 stycket för att fel skall anses föreligga trots att risken gått över. Som köpare kan du då, precis som vid fel i varan i övrigt, tillämpa den påföljd som i ditt fall är mest lämplig, exempelvis avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet, se vidare 30-40 §§ Köplagen.

Köparens vårdplikt enligt 73 § kan bli aktuell då köparen vill avvisa en vara, alltså häva köpet eller kräva omleverans, men säljaren av någon anledning är sen med att hämta den. Köparen måste då vårda varan efter vad som kan anses skäligt, och kan liksom i ovanstående fall begära ersättning från motparten genom 75 §. Om köparen brister i sin vårdplikt, blir påföljden att hans rätt att häva eller kräva omleverans försvinner, eftersom denna rätt enligt 66 § 1 stycket bara finns om varan kan återlämnas väsentligen oförändrad och oförminskad. Vill köparen behålla sin rätt till hävning eller omleverans kan han välja att ersätta säljaren för den värdeminskning varan ålagts, 66 § 3 stycket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Emilia OhlinRådgivare