Brev skickat till person under häktning

Jag skickade brev till en häktad person men fick brevet åter, vad innebär det? Jag trodde att brevet skulle finnas kvar tills den dagen han blir fri.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om brev som skickas till någon som sitter häktad. Svaret kommer att besvaras enligt Häkteslag (2010:611).

Kan brev skickas till en person som sitter häktad?

Under tiden då en person sitter häktad kan vissa begränsningar beslutas av domstolen (24 kap. 5 § RB). Restriktionerna får avse inskränkningar i rätten att placeras eller vistas med andra, följa vad som händer i omvärlden, tillgång till tidskrifter och tidningar, ta emot besök och/eller brev samt stå i telefonkontakt med någon annan (6 kap. 2 § HäktesL).

Brev som skickas till den häktade som inte får tas emot får istället hållas kvar (3 kap. 7 § tredje stycket HäktesL). Ett brev som hålls kvar får granskas om den häktade samtyckt till granskningen eller om det föreligger säkerhetsskäl (3 kap. 8 § HäktesL). Precis som du skriver så ska brevet hållas kvar tills det kan lämnas ut till den häktade så snart som möjligt och senast när personen inte längre ska vara häktad (3 kap. 9 § HäktesL).

Slutord

Brev som skickats till häktet kommer antingen att granskas och sedan ges till den häktade. Alternativt så kommer brevet förvaras fram till dessa att häktningen är över och sedan överlämnas. För att försöka ge dig något svar så skulle det kunna vara så att det är posten som har skickat tillbaks brevet och inte kriminalvården. Hoppas att du fått svar på din fråga och annars så får du gärna återkomma.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare