Bråk som urartar mellan granne och kompis

En kompis till mej blev förbannad på min granne och stod utanför hans staket o härjade , grannen öppnar grinden och knuffar omkull kompisen som var redigt berusad på asfalten och sedan börjar slå min vän i ansiktet flera ggr , min vän hade hjärnblödning för ett par år sedan då är det väl farligt att bara knuffa omkull någon ? vad kan grannen vänta sig för straff ? och min granne gör inget annat än gapar o skriker o hotar andra grannar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Vad tråkigt att läsa det du berättar att din kompis varit med om.

På frågan vilket straff din granne kan vänta sig är det tyvärr svårt att ge ett svar på. För att kunna bedöma de eventuella straffrättsliga konsekvenserna av det hela krävs en utförlig beskrivning av händelseförloppet och mer inblick i hur din granne upplevde situationen, hans eventuella uppsåt till det hela, hans hälsa, ålder, om han tidigare varit dömd etc.

Det jag kan säga är att en enstaka knuff kan bedömas som ofredande enligt 4 kap 7 § Brottsbalken. Den som ofredar en annan måste vara medveten om att den gör fel. Vidare faller hela händelseförloppet så som du beskriver det inom brottsbeskrivningen för misshandel, se 3 kap 5 § BrB. Hur misshandeln har utövas måste undersökas. Exempelvis bedöms slag med öppen handflata mot en annan som ringa medan slag med knuten näve mot en annan människa faller inom misshandel av normalgraden. En misshandel kan också bedömas som grov då gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet och råhet enligt 3 kap 6 § BrB. För att kunna bli dömd för nämnda brott krävs att gärningsmannen haft uppsåt till det hela, det vill säga haft avsikt, insikt eller varit likgiltig för handlandets konsekvenser. Detta är en bedömning som måste göras som kräver information utifrån gärningsmannens perspektiv. Om uppsåt inte är för handen kan handlandet klassas som ett oaktsamhetsbrott och i detta fall då vållande till kroppsskada enligt 3 kap 8 § BrB.

Hoppas svaret varit till din hjälp.
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare