Bostadsrätt vid skuldsanering

Jag har bostadsrätt och har ansökt om skuldsanering. Först trodde jag att jag var tvungen att sälja bostadsrätten. Skaffade hyresrätt och försökte sälja bostadsrätten. Har bara fått bud som gör att värdet på bostadsrätten understiger 200 000. Fick panik och sa upp hyresrätten. Till saken hör att min bostadsrätt är väldigt dyr, 12000 i mån, men också att jag har sociala skäl till att bo kvar, eftersom jag har en sjukdom behöver jag lugn och stabilitet. Värdet på min bostadsrätt som budgivningen visat överensstämmer med värdet för liknande lägenheter som sålts i området. Har panik, vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fundering. Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du hur din bostadsrätt kommer hanteras vid och inverka på en eventuell skuldsanering. Jag kommer inledningsvis redogöra för hur skuldsanering i stora drag går till för att vi ska få en överblick över processen, varefter jag kommer utreda vad som gäller för bostadsrätten.

Skuldsaneringsprocessen

Relevant lagstiftning är skuldsaneringslagen. Du har alltså skickat in en ansökan om skuldsanering, där du har angett vilka skulder du har och till vilka borgenärer (12 § p 3-4) samt information om din ekonomiska situation (12 § p 2). I en ansökan kan man också ta med personliga förhållanden som kan ha betydelse för ärendet (12 § p 6). Dessa uppgifter kommer sedan utgöra ramen för en skuldsanering.

Nu utreder Kronofogden möjligheterna till skuldsanering. Om sådan beviljas kommer Kronofogden skicka förslag till dina borgenärer och du får besked om hur mycket du ska betala varje månad i enlighet med en av Kronofogden upprättad betalningsplan (29 § p 2). Därefter betalar du enligt planen till Kronofogden varje månad (38 §).

Bostadsrätten

I regel brukar man inte bli beviljad skuldsanering förrän man sålt sin bostadsrätt. Det kan alltså bli så att Kronofogden avslår din ansökan på den grunden. Det kan dock finnas sociala och/eller ekonomiska skäl för att du ska få behålla din bostadsrätt. I ett ställningstagande från Kronofogden står att "skuldsanering kan beviljas trots att den som ansökt bor i en egen fastighet eller bostadsrätt. Vid bedömningen ska hänsyn tas till ekonomiska och sociala skäl".

Om bostadsrättens nettovärde skulle understiga 200 000 kr kommer den dock sannolikt inte utgöra ett hinder för skuldsanering.

Sammanfattning

Baserat på informationen i din fråga verkar det som att marknadsvärdet för din bostadsrätt understiger 200 000 kr och således kommer den sannolikt inte utgöra ett hinder för att din ansökan om skuldsanering ska beviljas.

Vidare skulle din sjukdom som föranleder speciella behov kunna tas i hänsyn i Kronofogdens bedömning. Jag rekommenderar att du inväntar beslut från Kronofogden innan du vidtar åtgärder med din bostadsrätt och önskar dig lycka till!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare