FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/01/2016

Bostadsrätt hade dåligt badrum. Vem står för det?

Hej! Det förfaller sig så att jag och sambon köpt en bostadsrätt av en privatperson. Ett år har passerat och först nu har vi fått veta att ena badrummet är ett rent fuskbygge vad det gäller rördragning, golvbrunn, ja allt. Så min fråga är vad ska man göra? Vem faller detta på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom avtalet mellan er och säljaren rör ett köp av lös egendom blir köplagen tillämplig som du kan finna https://lagen.nu/1990:931

Enligt 17 § 3 st. är varan, dvs. bostadsrätten, räknas som felaktig om varan avviker från vad köparen med fog kan kunnat förutsätta. Det innebär att om ni inte vid avtalets ingående kunde med fog förutsätta att badrummet var dåligt konstruerat är bostadsrätten att anse som felaktig. Saker som kan tala till er nackdel är att om man med blotta ögat eller på annat enkelt vis borde ha kunnat se att badrummet var felaktigt vid avtalets ingående.

Enligt min bedömning borde ni ha rätt till avhjälpande av felen eller prisavdrag (34 § och 37 §). Ni har även rätt till skadestånd i enlighet med 40 §.

Om ni har några följdfrågor eller om det är något som är oklart, tveka inte att höra av er igen!

Mikael JonassonRådgivare