Borttagandet av böter i straffskalan för skadegörelse av normalgraden

Jag har läst att man inte kan dömmas till enbart böter för skadegörelse längre. När tog man bort den regeln?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket riktigt har skadegörelse av normalgraden inte böter i straffskalan, utan bestraffas med fängelse i högst två år (12 kap 1 § brottsbalken). Böter togs bort ur straffskalan i och med att lag (2017:442) om ändring i brottsbalken trädde ikraft 1 juli 2017.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare