Bortslarvat paket och reklamation

Jag har returnerat en felaktig vara för reklamation.

Använde vid återsändande företagets retursedel och har kvitto från *transportör*. Paketet har slarvats bort och inte kommit fram.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpte varan i egenskap av en konsument och att konsumentköplagen (KköpL) och distansavtalslagen därför är tillämpliga (1 § KköpL och 1 § distansavtalslagen)

Den så kallade risken för varan övergår till dig som konsument när varan har avlämnats (8 § KköpL). Det vill säga när du tagit emot varan. Detta innebär att vid en reklamation så är du ansvarig för att varan kommer fram i behåll när du skickat tillbaka den till företaget eftersom risken har övergått till dig.

När du utövar din 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen, t.ex. när du köpt varan på internet, så har dock ARN i ett antal fall förklarat att risken för varan återgår till säljaren när du lämnat varan till transportören. Detta är förutsatt att du har paketerat varan på ett säkert sätt. I ett sådant fall är det säljaren som måste bevisa att du inte gjort detta för du ska bli ansvarig.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med säljaren, förklara situationen och visa att du fått ett kvitto på att du skickat i väg paketet. Läs även gärna de köpevillkor som ofta går att hitta på t.ex säljarens hemsida.

Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela KronmannRådgivare