Bortförd hund i 1 timme – egenmäktigt förfarande?

Torsdag. 14/9/17. Efter en promenad med min hund, stannade jag för att möta min familj på en restaurang vid Karlaplan. Min hund är en jakthund och är väldigt lydig,snäll och tycker om att sova utomhus. Hon skäller aldrig och lägger sig oftast för att vila medan hon väntar på mig.

Ikväll, ca 19.30 kom vi ut efter en snabb matbit på ca 15-20 minuter och min hund var försvunnen.

Min första reaktion var att gå hem så fort som möjligt. Hon hittar hem alltid.

Vi kunde inte hitta hunden hemma, så jag tog min cykel för att leta. Om hon hör mig kommer hon så fort jag visslar. Efter ca 30-40 minuter cyklade jag tillbaka till restaurangen i desperation.

Var helt övertygad då om att någon måste ha stulit henne. En servitör informerade mig att en kvinna hade kommit in för att fråga om vem som ägde hunden utanför. Vi måste ha varit inne i restaurangen då! Vi hörde eller såg inget av detta. Det är inte en särskilt stor restaurang.

Det visade sig att hon hade tagit med sig hunden hem (porten bredvid restaurangen) under ca en timme eller mer medan jag cyklade runt och letade efter min hund. Hennes förklaring till mig var att hon tyckte synd om min hund och därför tog med sig hunden hem.

Detta måste vara ett tydligt fall av EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE. Vilket så klart är ett brott.

Jag vill anmäla henne. Hon har helt i onödan orsakat mig och min familj så mycket bekymmer och stress. Jag vill att hon ska veta att hon har gjort ett grovt fel och är skyldig till ett brott. Vad tycker Ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Utifrån situationen som du beskriver så ser det ut att vara ett fall av egenmäktigt förfarande.

Först och främst så omfattar bestämmelsen djur. Kvinnan tog din hund, utan att hon hade rätt till att göra det (utan din tillåtelse) och utan intentionen att behålla hunden eftersom hon lämnade tillbaka den. Ett sådant beteende uppfyller kriterierna för egenmäktigt förfarande. Straffet för egenmäktigt förfarande är böter och fängelse upp till ett år, se Brottsbalk (1962:700), 8 kap 8 § https://lagen.nu/1962:700.

Vill du driva vidare målet gör du en anmälan hos polisen som kommer att inleda ett förundersökning med syfte att fastställa om brottet om egenmäktigt förfarande har begåtts. Om det är så, kommer en allmän åklagare att driva vidare målet i tingsrätten där du blir målsägande.

Rättegångskostnaderna kommer du inte att behöva betala själv, eftersom det är en allmän åklagare som driver målet och därav är det staten som står för dina rättegångskostnader, även om du inte skulle vinna målet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare