Borrning och dyl. andrahandskontrakt

Hej!

Jag hyr en lägenhet i andrahand.

Det står ingenting i kontraktet om hur många borrhål och dyl som får göras. Jag undrar då alltså om det finns någon lag som reglerar detta.

Det skulle nämligen vara skönt att sätta upp lite hyllor och så.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Mellan dig som andrahandshyresgäst och förstahandshyresgästen gäller jordabalken (1970:994) (JB) 12 kap, se här. Generellt kan sägas att det är tillåtet för dig att sätta upp tavlor, hyllor, speglar och liknande så länge det kan anses vara normalt slitage. Det kan alltså vara okej, så länge det inte är en allt för stor mängd borrhål, att de är onormalt stora i diameter, täcker större delen av en vägg så att det är svårt att återställa och så vidare. Det är viktigt för dig att tänka på att du enligt JB 12 kap. 24 § har en vårdplikt över lägenheten under hela hyrestiden. Skulle det uppkomma skador i lägenheten som inte kan anses höra till normalt slitage kan du alltså bli ersättningsskyldig gentemot förstahandshyresgästen för detta.

Sammanfattningsvis, även om det inte står något i ert hyresavtal om borrning i väggar och dylikt så regleras detta av jordabalken 12 kap. Det är svårt att säga exakt vad som är okej eller inte, men riktlinjen är således att det är okej att sätta upp tavlor och liknande till en mängd och på ett sådant sätt så det kan anses vara normalt slitage av lägenheten under hyrestiden.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare