Borgenärsskyddskonflikt - Bilföretag i konkurs vägrar överlämna bil trots köpeavtal

Hej,

jag köpte en bil av ett bilföretag för 149 000 sek (jag skrev på ett köpeavtal som signerades av mig och säljaren). Vi kom överens om att jag skulle hämta bilen två veckor senare. Samma dag jag skulle hämta bilen ringde säljaren och sa att företaget begärts i konkurs. Nästa dag sa konkursförvaltaren till mig att han inte kunde sälja bilen till mig. Jag sa att jag tänker komma och hämta bilen och betala allting kontant enligt det skrivna avtalet men han sa att han inte kommer att sälja bilen till mig. Finns det specialregler/klausuler vid konkurs? Hur kan han inte fullfölja den delen av avtalet?

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Konkurslagen (KonkL) och Konsumentköplagen (KköpL).

Borgenärsskyddskonflikt
Den situation som du har hamnat i kallas för en borgenärsskyddskonflikt. Som köpare har du vid en konkurs rätt till bilen om det föreligger ett giltigt avtal mellan dig och säljaren och om du uppfyller ett så kallat "återvinningsskydd".

Vad jag kan bedöma föreligger det ett giltigt avtal er emellan med tanke på att ni båda har skrivit under ett köpeavtal och du har betalt. Det faktum att bilen finns kvar hos säljaren ska i detta fall inte ligga dig till last, 49 § KköpL.

Återvinning innebär att ett egentligen giltigt avtal underkänns till förmån för bilföretagets fordringsägare. För att få ett så kallat återvinningsskydd som innebär att du som köpare har rätt till bilen, trots konkursen, krävs att affären inte ska ha varit till en väsentlig nackdel för fordringsägarna. Detta innebär att bilen måste säljas för sitt marknadsvärde och får alltså inte ges ut till ett lägre pris än detta då det försämrar bilföretagets fordringsägares utsikter att få betalt. Är det så att bilens marknadspris ligger på 149 000 kr har du rätt till bilen. Om det däremot är så att du har fått ett mer förmånligt pris än marknadspriset borde du kunna få rätt till bilen ändå, genom att betala denna mellanskillnad, 4 kap. 5 § KonkL.

Råd
Mitt råd till dig är att höra av till till konkursförvaltaren och förklara dina rättigheter, vilka han egentligen bör ha koll på. Innan du hör av dig bör du förslagsvis kolla upp vad marknadsvärdet för bilen är. Skulle det vara så att den egentligen är värd mer bör du rådgöra med dig själv om du ska betala denna extra summa till bilen eller inte.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för dig på bästa sätt. Skulle du undra något annat är du mer än välkommen att hör av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare