FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/12/2019

Bör man tala med polisen under förhör?

Bör man tala till polisen under förhör?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bör man tala med polisen under förhör?

Du har alltid rätt att vara tyst under förhör och har ingen skyldighet att tala med polisen. Vad du bör göra i ett enskilt fall är inget jag kan svara på. Polisen har dock ingen rätt att tolka din tystnad som ett erkännande av något slag.

Svar: du har ingen skyldighet att prata under förhör och du har alltid rätt att vara tyst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare