Bör man skriva ett testamente för att göra en viss fördelning möjlig?

Hej!

Jag har 2 söner och vi har inga gemensamma barn! Min man har inga egna barn.

Jag vill att mina söner ska få enbart sin laglott om jag går bort, de står ändå som

Arvtagare senare när min man går bort! De står även som förmånstagare om vi går bort

Samtidigt eller min man avlider sist, till min mans stora pensionsförsäkring!

Behöver skriva ett testamente, eller hur? För annars kan barnen kräva sin arvslott, heter

Det så? Jag vill att om jag går bort först, så skall min man ha hälften av mina tillgångar

Och de varsin fjärdedel. För inte räknas väl hans privata pengar och hans pensionsförsäkring in i bouppteckning efter mig, eller??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mycket riktigt är det en bra idé att skriva ett testamente om du vill få det exakt så som du beskriver i ditt scenario.

Hur fördelning av arv går till:

Man kan aldrig göra sina barn arvlösa utan de har alltid rätten att få ut sin laglott vid ett arv. Detta är hälften av sin arvslott som du också beskriver (7 kap. 1 § ärvdabalken) Som make har man som en huvudregel alltid rätt att ärva egendomen efter sin avlidne make (3 kap. 1 § ärvdabalken). Dock går den här rätten aldrig före rätten för icke gemensamma barns arvsrätt. Det innebär att har man bara gemensamma barn ärver maken all egendom och barnen får ”vänta” med att få ut sitt arv. Är det så att det inte är gemensamma barn som i ditt fall har barnen rätt att få ut sitt arv direkt. Barnen har dock möjligheten att självmant avstå från sitt arv till förmån för din man och hamnar då i samma situation som om det hade varit era gemensamma barn och de ärver din egendom när din man sedan avlider (3 kap. 9 § ärvdabalken). Detta är dock något barnen själva väljer, det finns inget krav. Är det så att inget testamente skrivs och barnen självmant inte avstår sin arvsrätt till förmån för din man kommer de att ärva all din egendom och din man ärver inget.

Vad som räknas in vid en bodelning:

Vid ett eventuellt dödsfall sker en bodelning mellan makar först och det som ska ingå vid en bodelning är det som kallas giftorättsgods som är era gemensamma tillgångar. Vad som ska räknas som giftorättsgods är i princip allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendomar kan bli enskild egendom tillexempel genom testamente, gåva eller äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Din mans privata pengar som du skriver är generellt giftorättsgods om ni tillsammans inte har kommit överens om annat. Likaså med pensionsförsäkringen men där får man också kolla om det står något speciellt i försäkringsavtalet eller liknande. Är det så att ni vill att vid ett eventuellt dödsfall ska viss egendom inte tillfalla den ena av er är min rekommendation att skriva ett äktenskapsförord att det är vissa saker som ska vara din man enskilda egendom och då kommer de inte ingå vid en bodelning.

Ett testamente för att få rätt fördelning:

För att få den fördelningen av arvet som du beskriver är det bäst att skriva ett testamente. Som jag beskrev ovan kan man heller aldrig testamentera så att barnen får mindre än sin laglott men om jag förstår ditt förslag rätt låter det som att du har tänkt på det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare