FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/05/2019

Bör man köpa eller ärva huset?

Hej!

Jag är enda barnet min pappa ska flytta från sitt hus

min son vill köpa detta

Hur gör man bäst så man inte åker på skatte smällar

Ska man vänta tills han dör"hemska tanke" då tillfaller ju huset mig och jag säljer det

Eller ska min son köpa det av morfar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i inkomstskattelagen (IL).

Man blir skattepliktigt när vinsten realiseras, dvs när huset säljs. Om ni vill vänta men att skatta så länge som möjligt ska ni också vänta med att sälja huset så länge som möjligt. För övrigt kan vara relevant att veta att en gåva eller arv inte realiserar någon vinst och alltså inte är skattepliktiga (44 kap 13 § Il). För att vänta med skatte så länge som möjligt bör ni inte sälja huset än utan i alla fall vänta tills morfadern avlider.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare