Bör jag avstå mitt arv till förmån för min mammas make?

Min mor har avlidit och hon och hennes man som inte är min far har skrivit ett testamente om att endast laglotten ska falla ut när den ena av makarna dör. Det finns särkullbarn på båda sidor men inga gemensamma barn. Om jag avstår laglotten nu får jag jag då ta del av arvet efter mamma när hennes make också avlidit och dela lika med hans barn? Vem är ansvarig för att i så fall kontakta mig när han avlidit om jag inte har någon kontakt med hans barn? Vad händer med arvet om jag avlider före min mammas make? Finns det någon fördel för mig att inte ta ut laglotten nu? Krävs något nytt testamente om jag väljer att avstå att ta ut laglotten nu och vänta tills mammas make avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Bestämmelser om rätt till arv och fördelning av arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten när den avlidne är gift och enbart har särkullbarn är att särkullbarnen får ut sin andel direkt (se 3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan dock välja att avstå sin rätt att direkt få ut sitt arv efter en avliden förälder till förmån för sin styvförälder (se 3 kap. 9 § ÄB).

Det framgår av din fråga att din mor skrivit ett testamente som innebär att både hennes och hennes makes särkullbarn enbart får ut sin laglott, det vill säga halva arvslotten, efter avliden förälder. Jag utgår ifrån att den andra hälften genom testamentet har förordnats att tillfalla den efterlevande maken.

Särkullbarns rätt till efterarv

Om du såsom särkullbarn väljer att avstå från att ta ut ditt arv direkt blir du en s.k. efterarvinge till din mammas make. Genom att göra ett sådant avstående skjuter du alltså upp uttagandet av ditt arv till dess att även din mammas make är död. För att göra detta behöver ni inte skriva ett nytt testamente. Du kommer att efter makens död att kallas till bouppteckningssammanträdet av förättningsmännen eller den som ansvarar för bouppteckningen (se 20 kap. 2 § ÄB).

Om du väljer att avstå från arvet kommer din arvsrätt omvandlas till en kvotdelsrätt i din styvförälders framtida förmögenhetsmassa (den egendom som han har vid sin död). Ditt efterarv kommer då att motsvara den del du avstod efter din mamma. Du kommer alltså inte per se dela på makens kvarlåtenskap med makens särkullbarn utan ditt efterarv kommer att beräknas utifrån den andel som maken ärvde efter din mamma.

Möjligheten att som särkullbarn avstå från att ta ut arvet direkt är framförallt till fördel för den efterlevande maken, som då får ärva hela kvarlåtenskapen. Du bör dock vara medveten om att din mammas make har rätt att fritt konsumera egendomen han ärvt, vilket innebär att det kan vara svårt att bedöma hur hans egendomsmassa kommer att se ut vid hans dödsfall. Eftersom efterarvet inte är en bestämd summa utan en andelsrätt kommer värdet av ditt efterarv vara direkt kopplat till om hans förmögenhetsmassa har ökat eller minskat sedan din mamma avled.

Om du skulle avlida före din mammas make kommer dina barn träda in i ditt ställe (se 2 kap. 1 § jämfört med 1 kap. 1 § och 3 kap. 2 § första stycket ÄB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare