Bokning av hotellrum

Hej!

Kan man ingå ett bindande avtal för ett hotellrum via ett formulär på internet om man varken bekräftat med BankID eller lämnat något personnummer? Bara namn och adress är ifyllt i formuläret. Det har varit en konversation via mail och personen som skall ha ingått avtalet har skrivit: Jag tar rummet. Är det bindande då?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

I detta fall tillämpar man grundläggande avtalsrättsliga regler genom avtalslagen.

Enligt 1 § AvtL är avtal bindande. I lagen står det "Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.". Detta betyder att när du som köpare meddelar att du vill boka hotellrummet (ett "anbud") och säljaren bekräftar detta (en "accept"), är avtalet bindande. Med andra ord krävs det ingen övrig bekräftelse som genom bank-id. Har säljaren däremot inte hunnit bekräfta bokningen, har inget avtal ingått än och du kan skicka ett meddelande om att du ångrar köpet utan några som helst konsekvenser. Skulle säljaren däremot hinna före dig med bekräftelsen på köpet har avtal ingåtts.

Hoppas du fick vägledning i frågan.

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare