Bodelning och basbeloppsregeln

Arvsrätt och särkullbarn. En man har gått bort och efterlämnar en maka, 1 gemensamt barn samt ett särkullbarn. Varken maken eller makan har några stora tillgångar. Tillgångarna som fanns var i princip den pension som kommit in på kontot. En bostadsrätt finns men här är lånet större än värdet på lägenheten. Vid bouppteckningen hamnade den döde makens tillgångar på +9000 kr. Makans tillgångar hamnade på minus. När detta sedan räknades samman blev alla de så kallade tillgångarna minus totalt. Vad är det nu som gäller för särkullbarnets del? Är det dom sammanräknade tillgångarna (de som här var på minus) som ska "fördelas" eller ska man bara se till makens tillgångar på 9000? Om det nu skulle vara det senare förstår vi inte riktigt varför man vid en bouppteckning även tog upp makans tillgångar och skulder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är de sammanräknade tillgångerna som delas vid en bodelning. Däremot gäller att skulder är personliga, vilket innebär att tillgångarna av den maken som hamnar på minus tas upp till noll och inte till det negativa beloppet. I erat fall skulle makarna efter en bodelning alltså få 9000/2=4500 vardera. Detta innebär dock inte att särkullbarnet kommer att få ärva dessa pengar, då det finns den såkallade basbeloppsregeln. Basbeloppsregeln används för att reglera förhållandet när tillgångarna i ett bo är väldigt små och innebär att den efterlevande make har rätt till att behålla 4 gånger basbeloppet (idag drygt 160 000kr) av det gemensamma giftorättsgodset. Om efterlevande make har enskild egendom som har ett högre värde än fyra gånger basbeloppet blir regeln dock inte tillämplig. Hoppas svaret varit till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare