Blir jag som vårdnadshavare alltid underrättad om mitt barn är misstänkt för brott eller sker det bara i allvarliga fall?

Hej!

Blev idag uppringd av polisen som vill förhöra min 16-årige son. Han är tydligen misstänkt för brott. Fick inte veta något mer på telefon utan vad det gällde skulle vi få veta vid förhöret. Går det alltid till så? Hon sa också att han har rätt till försvarare och undrade om vi har nån speciell och det har vi såklart inte. Då skulle en offentlig försvarare utses sa hon. Innebär det här att det gäller nåt väldigt allvarligt? Eller är det rutin när det gäller minderåriga?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din oro och frustration över att polisen inte vill dela med sig av mer information och ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Reglerna som besvarar din fråga finns i lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (LuL) och rättegångsbalken (RB).

När en person under 18 år är misstänkt för ett brott ska vårdnadshavaren underrättas och kallas till förhör (LuL 5 §). Polisen misstänker alltså att din son kan ha begått ett brott och behöver utreda om så är fallet. Det går alltid till så att vårdnadshavaren underrättas om dennes barn är misstänkt för brott. Det är också vanligt att polisen inte nämner vilket brott det gäller. Det som hänt i ditt fall är alltså rutin och säger ingenting om hur allvarligt det eventuella brottet är.

Det är också rutinatt en försvarare utses när en utredning inleds angående om brott har begåtts. Vad gäller personer under arton år är det vårdnadshavaren som får uppgiften att utse försvarare, vilket blir aktuellt om denna har något speciellt önskemål (RB 21 kap. 3 §). Att du blev tillfrågad om detta säger alltså ingenting om hur allvarligt brott det rör sig om, utan det är en rutinmässig fråga.

Sammanfattning

Att du blev kontaktad av polisen gällande din son och tillfrågad om att utse en försvarare är alltså helt rutinmässiga åtgärder som polisen är skyldiga att företa enligt de regler som gäller när en person under 18 år är misstänkt för ett brott. Det säger alltså ingenting om hur allvarligt brott din son är misstänkt för.

Hoppas du fick svar på din fråga och att du snart får mer information om vad som gäller för din son. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare