Blir jag skatteskyldig i Sverige för utländsk arv?

Hej

jag har ärvt av min pappa från Kosovo.Han avled december föra året och min del blir ungefär 2 miljon om vi växlar till svenska kronor. Jag själv är svenskt medborgare och bor i Sverige. Arvet är i Kosovo, måste jag betala skatt för dessa pengar eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

I och med att du bor i Sverige är du också skattskyldig i Sverige (3:3 IL 1 punkt). I Sverige är arvsskatten avskaffad, så du blir inte skattskyldig för att du tagit arv (8:2 IL). Det skulle kunna vara så att Kosovo tar ut skatt på arvet, men i och med att jag studerar svensk lag kan jag inte svara på om det är så. För att ta reda på detta rekommenderar jag dig att kontakta skattemyndigheten i Kosovo.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare