Blir det ett eller två vårdnadsmål?

Hej.!

Vill söka ensam vårdnad, då mitt ex är en aktiv missbrukare. Hon är uppe 3 återfall och socialen har en pågående utredning på båda hennes barn, då den äldsta har en annan far. Min dotter är snart 6 år och hennes halvsyster ska fylla 13. Jag söker ensam vårdnad av praktiska skäl då det inte fungerar att gemensamma beslut med henne och jag är införstådd med umgängesrätt, som jag oxå vill..! Det finns 2 rätt så nya polisanmälningar på henne och då är det ringa narkotikabrott och drograttfylla + ringa.. Vid drograttfyllan hade hon 6 olika preparat i kroppen, den inträffade 2 dagar efter den första. Har även försökt att få till samtal hos familjerätten, men hon svarar inte när jag ringer.. Detta kommer även den andra pappan att göra, så då blir det väl 2 tvister för henne?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du har rätt i att det blir två olika processer, en mellan dig och modern, och en mellan den andra pappan och modern. Skulle modern åtalas för narkotikabrott blir även detta en separat process.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare