Bistånd för bostad

Hej, jag vill flytta och bo själv när jag fyller 18 år men jag vet ej vem kan hjälpa mej me hyran o lägenheten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

En form av bistånd för bostad är bostadsbidrag som du kan ansöka om. Bidraget avser en del av hyran och utgår till personer mellan 18-28 år och som har en låg inkomst. Här finner du mer information om bostadsbidraget.

Socialtjänsten har generellt inte uppdrag att förmedla bostäder och har inga fastigheter/bostäder och de har heller ingen skyldighet att tillhandahålla bostäder, utan det är kommunen som man är folkbokförd i som har ansvar för bostadsförsörjning. Det du kan göra är alltså att vända dig till din kommun för att se vilken hjälp som de kan erbjuda dig. Vanligtvis har kommunen en socialförvaltning som handhar hjälp med bostad.

Eftersom du fyller 18 år blir du myndig, och dina föräldrar har inte längre har ansvar över dig, kan du inte kräva hjälp från dem så länge du inte går i skolan (t.ex. gymnasium).

Min rekommendation i ditt ärende är att du vänder dig till kommunen du bor i för att se vilken hjälp de kan erbjuda dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Allt gott och lycka till.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare