Bindande verkan av muntliga avtal

hej, har lämnat offert till en kund och aviserat muntligt i samband med detta att vi måste göra en efterkalkyl på arbetet efter provleverans. Enligt kund gäller detta ej? Gäller muntlig avisering i detta fall?

Lawline svarar

Hej!

Enligt avtalslagen (1915:218) är ert avtal bindande efter anbud och accept har givits av respektive part.

I en situation där du överlämnar skriftliga handlingar, som ska vara del av ett avtal, så är även villkor som lämnas muntligen bindande, givet att dem accepteras.

I en eventuell tvist rörande avtalsinnehåll, går skriftliga avtal alltid före muntliga avtal. Det är generellt sett väldigt svårt att styrka ett muntligt avtal eller muntligt avtalsvillkor, om det gäller något som motparten tvistar om. För det fall du beskriver ovan (om jag tolkar det rätt) så lämnar du över en offert som accepteras, men muntligen villkorar offerten vilket inte accepteras. Resultatet är att det muntliga villkoret inte blir bindande för den andra avtalsparten.

Praktiska fungerar det så att så länge du och avtalsparten kommer överens, är muntliga villkor bindande. Medans när ni tvistar, så är det dem skriftliga villkor som styr. Vill du att motparten ska vara bunden vid ett visst villkor? Då bör du ha dem skriftliga i ett avtal som motparten har accepterat (skrivit under på).

Jag hoppas det här hjälper?

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare