Bindande avtal eller utgånget anbud?

Hej

Min son anmälde sig till en helgkurs i kroki. Anmälan var bindande och gjordes på webben. Han gick sedan in under ett par veckors tid och kollade anmälan men det stod bara att anmälan inte behandlats. Återvände till hemsidan och insåg att han lyckats anmäla sig till en kurs efter anmälningstidens utgång och tre dagar efter att antagningsbeskeden enligt hemsidans info skulle ha skickats ut. Vi tolkade den icke behandlade anmälan som att den inkommit försent och att han inte fått någon plats. Kan inte informationen på hemsidan att de som får plats kontaktas senast ett visst datum tolkas som att han inte fått plats Och följaktligen inte heller är bunden av något avtal.

Det här är ju en grabb som inte kollar inkorgen för ofta så efter att kursen varit ser han i sin mejl att han dels fått ett brev där han ska svara på om han vill gå kursen eller inte dels ett välkomstbrev med mer kursinfo. De hade kommit någon vecka innan kursstart Innebär en bindande anmälan att man i princip ska stå standby fram till kursstart för ev reservplats?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar er situation enligt följande. Din son anmälde sig till en kurs men anmälan behandlades inte under den utsatta tidsfristen. Först därefter, när anmälningsperioden hade löpt och anmälningsbesked skulle ha skickats ut, blev din son antagen – knappt en vecka innan kursstart.

Min rättsliga bedömning är att din son inte ingått ett bindande avtal. Enligt 1 § avtalslagen är anbud – en uttryckt vilja att ingå avtal – bindande. Om jag exempelvis erbjuder dig att köpa min TV för 1 000 kr, är jag bunden till det löftet. Emedan arrangören i ert fall förefaller anse att de och din son ingått ett faktiskt avtal, talar omständigheterna för att det snarare rör sig om att din son avlämnat ett anbud – uttryckte en vilja om att gå på kursen. Anbud är inte bindande i all oändlighet. Enligt 3 § avtalslagen måste mottagaren ge accept inom skälig tid. Vad som är skälig tid varierar från fall till fall. I er specifika situation håller jag med dig om att den skäliga tiden har passerat. Det är inte rimligt att avkräva potentiella kunder att de ska, som du säger, "vara på stand-by". Att din son däremot är dålig på att kolla sin mejl är inte ett argument som är rättsligt gångbart.

Min bedömning är således att din son inte har några förpliktelser gentemot arrangören.

Ni är välkomna att återkomma till mig, antingen i en kommentar eller på mejl, om ni har ytterligare frågor.

Gud jul och gått nytt år!

Med vänlig hälsning,

Elias.olsson@jurstud.com

Elias OlssonRådgivare