FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/02/2022

Bilen jag har köpt är trasig. Vilka felpåföljder kan jag göra gällande?

Hej!

har köpt en bil privat...

då det var ca 40 mil till där bilen stod så ville jag ha så mycket fakta om bilen som möjligt innan man åker och tittar på den...

har via sms "svart på vitt" att säljaren säger att det inte är några fel på motorn bla...

och all service är gjord på verkstad. med stämpel och allt....

allt ser bra ut...

Jag åker ner och köper den här bilen då jag inte hittar några större fel...

på vägen hem märker jag att bilen inte blir varm. och kan snappt konstatera att termostaten är trasig.

sen när det blir mörkt så märker jag att lamporna inte funkar som dom ska. (blinkar hela tiden)

kommer hem och ringer till den verkstad som ska ha gjort servicen senast. hittar nummer på stämpeln.

men den verkstaden har inte funnits på flera år! och min bil är servad där för 3 veckor sen?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en bil av en annan privatperson, att denna (bilen) är behäftad med fel och att du därför undrar vilka felpåföljder du kan göra gällande.

Eftersom din fråga gäller köp mellan privatpersoner blir köplagen (KöpL) tillämplig. Om du har köpt bilen av en näringsidkare, blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig i stället.

Fel i vara och inledande om de felpåföljder köparen kan göra gällande

Om bilens art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med ert avtal, är den inte avtalsenlig. Om bilen inte är avtalsenligt, föreligger ett s.k. konkret fel (17 § KöpL). Är varan felaktig och det inte beror på köparen eller något förhållande på hans eller hennes sida, får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (30 § KöpL). Detsamma gäller om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § tredje stycket KöpL).

Närmare om avhjälpande och omleverans

Köparen kan dock inte göra gällande vilken felpåföljd som helst gällande, bara för att just den felpåföljden passar honom eller henne bäst. Köparen har i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen (34 § första stycket KöpL). Det betyder att säljaren reparerar eller står för kostnaden att reparera bilen. Om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse får köparen dessutom kräva omleverans (34 § andra stycket KöpL), vilket innebär att köparen får ett nytt och felfritt exemplar av samma vara. Företar säljaren inte avhjälpande eller omleverans, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att själv avhjälpa felet (34 § tredje stycket KöpL).

Närmare om prisavdrag och hävning

I andra hand har köparen rätt till prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter köparens reklamation (37 § första stycket KöpL). Att köpet hävs innebär att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet bortfaller. För att köparen ska få häva köpet krävs dock dessutom att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom eller henne och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Vad gäller i ditt fall?

Min bedömning är alltså att den bil du har köpt sannolikt inte är att se som avtalsenlig, eftersom termostaten är trasig, lamporna inte fungerar som de ska och bilen troligtvis inte heller har varit inne på service (vilket säljaren ju har uppgett). I och med att bilen inte är avtalsenlig föreligger ett konkret fel och du har därför rätt att – i första hand – kräva avhjälpande eller omleverans. I andra hand kan du kräva prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare!

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare! Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag därför att du bokar tid hos en av våra jurister.

Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare