Bidra till annans självmord genom mobbning

Hej! Jag undrar om det är ett brott att någon och eller flera bidrar till någon annans självmord? I detta fall, gällande olycklig kärlek.

Förklaring: 12 pers sitter inne på ett hotellrum, alla kör frågelek som spårar ur och ingen vet vad att säga. Så börjar personen man är förälskad i prata med en annan person där den andra personen frågar och pratar om känsliga saker gällande t ex sexliv osv. Att det skulle vara droppen för tidigare händelser och att man då skulle överväga och begå självmord genom att hoppa ut genom fönstret. Är det ett brott att på det sättet bidra till annans självmord? Inkluderade saker: Mobbning, indirekt mobbning, att de vet om att man blir ledsen för vissa saker och därför pratar om det. Svårt att förklara men typ såhär. /Kille 15 år

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kan börja med att säga att jag inte vet precis vad mobbningen i det här fallet har inneburit. Mobbning i sig kan, om det består av till exempel knuffar och slag, vara brottsligt och falla in exempelvis under misshandel eller ofredande (du kan läsa mer https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1 och https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1). Det kan även bestå i mindre allvarliga handlingar, som så du beskriver, att andra pratar om saker trots att de vet att det sårar och så vidare.

När det gäller självmord är det inte något brott. För att någon ska kunna dömas för mord krävs det att man berövar en annan person livet med uppsåt, dvs. att det var meningen att den andra personen skulle dö (se https://lagen.nu/1962:700#K3P1S1). Så i det här fallet har inte de övriga personerna i rummet begått en brottslig handling om någon hoppar ut genom fönstret i syfte att begå självmord. Då är det ju den personen som genomför den dödande handlingen.

Det jag skulle rekommendera personen ifråga att göra är att prata med någon vuxen person som man kan lita på, kanske en förälder eller annan släkting, en lärare, skolkuratorn alternativt ta kontakt med ungdomsmottagningen. Det kan ibland krävas lite mod, men det är alltid bättre att dela med sig av sina tankar än att gå omkring och bära på det inom sig. Genom att berätta för någon om sina problem kan man få hjälp med hur man kan hantera situationen och på så sätt må bättre.

Hoppas du fick lite hjälp av mitt svar!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare