FrågaAVTALSRÄTTGåva02/02/2015

Bevittning av gåvobrev gällande pengar

Måste ett gåvobrev gällande en gåva med pengar bevittnas?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För ett gåvobrev gällande en summa pengar finns det inget särskilt formkrav, det vill säga gåvobrevets giltighet är inte beroende av om det är bevittnat eller inte vid dess upprättande. Däremot är det alltid ur bevissynpunkt en klar fördel att låta gåvobrev bevittnas om så är möjligt; om det exempelvis i framtiden skulle uppstå skiljaktigheter om dess giltighet.

En övrig detalj som kan vara värt att tänka på i samband med upprättande av ett gåvobrev är huruvida gåvan ska anses som mottagarens enskilda egendom, vilket kan ha betydelse för mottagaren vid till exempel äktenskapsskillnad. Är det en gåva som ska ges till en arvinge kan det också ha betydelse för om gåvan ska ses som förskott på arv eller inte.

Lawline hjälper dig gärna att upprätta ett juridiskt korrekt gåvobrev anpassat just för din situation, se vidare här.

Hälsningar,

Martin PerssonRådgivare