FrågaAVTALSRÄTTGåva03/09/2013

Bevittna gåvohandling

Vid en bevittning, av en gåvohandling (gällande en fastighet), måste väl båda vittnena vara närvarande samtidigt när underskriften utförs?

Lawline svarar

Hej!

Mycket riktigt. Som du säger ska båda vittnena vara närvarande när underskriften utförs. Det följer av att det är själva handlingen då du skriver under kontraktet som vittnena ska intyga har skett på ett korrekt sätt (utan tvång etc). Det räcker inte att de i efterhand intygar att det rör sig om din underskrift.

Som du säkert vet är vittnen vid gåva av fastighet inget formkrav för att gåvan ska vara giltig men det underlättar när du ska söka lagfart. Om inga vittnen finns ska lagfarten nämligen läggas vidare vilket tar extra tid.

Lycka till!

Thomas BorgenfalkRådgivare