FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/11/2016

Bevittna en namnteckning

Kort fråga

Om jag skall bevittna en namnteckning gäller det då

att jag skall se vederbörande utför namnteckningen i fråga eller

räcker det med att jag bedömer den vara lika den jag vet att han skrivit?

Göran Stille

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring att bevittna en namnteckning regeras i lagen om särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar. Vem som helst får vara ett vittne, det finns dock 3 undandrag: om du är motparten, under 15 år eller lider av en psykisk störning.

Vidare innefattar begreppet bevittna en underskrift, att vittnet ska kunna vittna om att namnteckningen i fråga är äkta. För att detta ska kunna ske, måste personen således se när underskriften skrivs. Följdaktligen går det inte att bevittna en namnteckning utan att faktiskt se när den utförs realtid.

Det bör dock noteras att vittnet inte behövs skriva under samtidigt som vittet har bevittnat namnteckningen, utan detta kan se vid ett senare tillfälle.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare