Bevisning för att få ersättning

Hej Vår son blev misshandlad av en annan elev i skolan ,båda pojkarna är 15 år. Killen som misshandlar tar vår sons telefon och slår sönder den . Det finns vittne till händelsen. Nu kräver de, misshandlarens föräldrar, kvitto på telefonen för att få telefonen lagad. Kan de komma med ett sådant krav?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Om man avsiktligen eller av oaktsamhet skadar någon annans egendom ska man ersätta skadan, se 2 kap. 1 § SKL (skadeståndslag). Eftersom 15-åringen skadat er sons mobil genom brott är det hans vårdnadshavare som ska ersätta skadan, 3 kap. 5 § SKL. Skadeståndet omfattar mobilens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 5 kap. 7 § SKL.

Om vårdnadshavarna bestrider ersättningsansvar är det ni som dels ska bevisa att 15-åringen slog sönder mobilen, dels vad skadan är värd. De kan alltså ställa kravet att ni ska bevisa skadans värde, till exempel genom kvitto.

Saknar ni kvitto kan ni bevisa skadans värde på annat sätt. Om ni reparerar mobilen skulle ni kunna hänvisa till marknadens ungefärliga pris för mobilreparationer. Om ni var tvungna att köpa en ny mobil kan ni försöka hänvisa till återanskaffningskostnaden med avdrag för den skadade mobilens ålder och bruk (alltså nypriset för mobilen minus den förra mobilens värdeminskande slitage).

Hoppas att ni fick svar och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare