Beviskrav i brottmål

Hej,

Jag är anklagad för misshandel, dvs att jag har kastat en mobil på en person som träffat henne i bröstet. Det stämmer att jag kastade mobilen men den träffade aldrig henne utan marken. Hon har spelat in en video där jag kasta mobilen men i videon syns inte att mobilen träffar henne utan att jag kastar den bara.

Två dagar efter händelsen har hon åkt till vårdcentral och visat ett blåmärke som hon påstår har kommit från mobilen. Hon krävde läkarintyg vilket läkaren inte gav.

Nu är jag kallad till tingsrätten där åklagaren skriver att jag har utfört gärningen med uppsåt vilket inte stämmer. Kan jag fällas för något det inte finns bevis på? Dvs det syns inte att telefonen träffar henne på bröstet utan bara att jag kastar den mot henne och att den sedan ligger på marken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska kunna dömas för ett brott krävs det att åklagaren når upp till beviskravet "ställt utom rimligt tvivel". (Jfr NJA 1980 s.725). Du kommer alltså inte kunna dömas för något som åklagaren inte har några bevis på. Det är upp till rätten att avgöra om åklagaren har nått upp till beviskravet. Du som tilltalad kommer aldrig behöva bevisa din oskuld. Utan att veta exakta omständigheter är det svårt att säga hur utgången i målet kommer bli. Det kan ju även finnas mer bevisning än själva filmen på mobiltelefonen som gör att åklagaren når upp till beviskravet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare