Bevisbörda vid reklamation

Hej! I april 2012 så ingick jag ett abonnemang med Telenor. Jag betalar 369 kr i månaden för ett abonnemang och IPhone 4S. Telefonen har fungerat felfritt sedan dess. För 1 månad sedan uppdaterade jag telefonen med den nya mjukvaran som erbjöds (IOS 7), och efter det gick min telefon ej att ladda. Jag ringde då Telenor för att reklamera felet. Till svar får jag att eftersom jag ingått abonnemanget via telefonförsäljning, så kan de skicka en service-påse till mig som jag då kan skicka telefonen till reparation i. Det lät ju jätte bra, då jag bor ca 1 timme från närmaste Telenor butik och Apple butik. Efter en vecka dyker påsen upp, och följande dag skickar jag in telefonen via Posten. Några dagar senare får jag ett mail att de mottagit telefonen på reparationsverkstaden, och att en tekniker gjort en bedömning av problemet; "Kostnadsförslag: 2495 inkl moms på grund av att garantitiden har utgått inköpt: 2012-04-20, ej utbytt pris avser utbyte med utbytesenhet bn 131125" Jag ringer dem dagen efter för att se hur Konsumentköpslagen hjälper mig med detta. Får då veta att jag måste påvisa att felet varit där från början och det är praktiskt taget omöjligt för mig att göra. Alternativet är att jag tecknar en förlägning av abonnemanget på 6 månader och får en ny telefon. Nu kräver de ett svar inom 5 arbetsdagar, annars skickar de tillbaka telefonen utan åtgärd. Finns det ingenting som stödjer mig bakom detta? Eller är det bara att betala? Tacksam för svar på mail då jag som sagt inte har någon telefon just nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Mycket riktigt är konsumentköplagen tillämplig i ditt fall. Den finner du https://lagen.nu/1990:932

Köparen ska enligt 23 § 3 st reklamera en felaktig vara inom 3 år, annars förlorar köparen rätten att åberopa felet. 

Det är endast ursprungliga fel som kan reklameras, dvs varan ska vara felaktig redan vid köpet, även om felet visar sig senare, 20 §. 

Fel som visar sig inom 6 månader eller inom eventuell garantitid antas vara ursprungliga, konsumenten behöver i dessa fall inte bevisa att felet var ursprungligt, 20a-21 §§. 

Efter 6 månader eller garantitiden övergår bevisbördan för att felet är ursprungligt på köparen. 

Att som konsument bevisa att felet är ursprungligt och inte beror på konsumentens personliga förbrukning av varan kan vara svårt. 

I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden där reklamation skett efter att garantitiden gått ut tittade man på vilket typ av fel det rörde sig om och konstaterade att den detalj som gått sönder var sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det var därför sannolikt att felet var ursprungligt. Detta ärende rörde dock inte en mobiltelefon (Änr 2001-4663).

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”