Bevisbörda när besiktningsprotokoll inte upprättats

Min pojkvän flyttar ut ur sin lägenhet och vid besiktning hävdar värden att han måste ersätta en fuktskada i golvet, Fuktskadan fanns dock vid inflyttning och det finns flera vittnen på detta. Besiktningsprotokoll saknas dock, något sådant upprättades aldrig. I stället har värden ett foto av rummet utan skada som han hävdar togs dagen före inflyttning. Detta är ett pappersfoto utan datering och i stället är det skrivet datum med bläck på baksidan. Detta hävdar hyresvärden bevisar hans krav. För mig låter detta helt vansinnigt och min känsla är att bevisbördan borde ligga på värden som målsägande.

Lawline svarar

Hej!

I ett fall mellan en hyresgäst och en hyresvärd är hyresvärden i en professionell ställning. Frågan vem som ska ha bevisbördan kan baseras på flertalet olika grunder. Hyresvärden kan enklare och billigare ordna fram en besiktning vilket talar för att denne har bevisbördan. Som huvudregel ligger alltså bevisbördan på hyresvärden som normalt uppfylls genom ett besiktningsprotokoll genom dennes professionella ställning.

Jennifer RönnerhedRådgivare