Betslut från Försäkringskassan

Då jag har varit sjukskriven sedan dec 2014 på heltid, alla läkarintyg har godkänts. Men från september 2017 så godkänns inte läkarintygen. Och när jag ifrågasätter FK så är det liksom bara så, och det går inte att få någon second opinion.

Jag ska alltså stå till arbetsmarknadens förfogande till 100%, fastän jag nu april 2018 är fortsatt sjukskriven på heltid.

Vad är det som inte går igenom i läkarintygen från sep 2017, det är det jag vill veta, hur FK bara kan besluta ovanför mitt och mina läkares huvuden.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till myndigheters beslut så har de en skyldighet att motivera detta genom att ange de skäl som ligger bakom beslutet, se 20 § FL. Om de inte gjort det och man är missnöjd med beslutet som tex Försäkringskassan tagit så kan man ompröva beslutet. Detta måste dock ske inom två månader från det att du tog del av beslutet.

Om inte heller omprövningen går ens väg kan man överklaga beslutet hos förvaltningsrätten. Detta måste dock ske inom tre veckor från det att man tog del av det omprövade beslutet.

Som jag förstår dig så har du inte begärt omprövning eller överklagat beslutet från september 2017 och det är därför för sent att "ge sig på" det beslutet. Däremot kan du göra en ny ansökan och om denna inte godkänts, ompröva och eventuellt även överklaga beslutet.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare