Betalningstvång vid ej hämtad vara?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Utifrån din fråga uppfattar jag att detta rör sig om ett köp mellan näringsidkare (pizzerian) och konsument (du). Detta gör att Konsumentköplagen (2022:260) (KkL) blir tillämplig.
Utgångspunkten vid avtal är att de skall hållas (pacta sunt servanda), vilket även här är utgångspunkten. I kapitel 7 av KkL regleras konsumentens betalningsskyldighet. Här framgår i 7 kap. 4 § att konsumenten är dröjsmål om denne ej betalt och anledningen bakom detta ej varit beroende av näringsidkaren. Vidare utvecklas detta i 7 kap. 5 § där det framgår att närigsidkaren kan kräva betalning för varan eller häva köpet. Skulle man häva köpet kan denna dock kräva köparen på skadestånd.
Sammanfattningsvis innebär detta att pizzerian har rätt enligt KkL att kräva er på betalning. Om du sedan skulle välja att ej betala denna fakturan kan pizzerian välja att gå vidare med ärendet för att driva in skulden från er.
Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!
Med vänliga hälsningar,