Betalningsskyldig för makes skulder

Hej! Jag och min man har varit gifta i över 30 år men har nu flyttat isär för några månader sen. Vi bor på olika platser men har inte ansökt om skiljsmässa än. Hur fungerar det om min man då inte betalar hyran i sin bostad och får stora skulder och ev blir vräkt? Är jag då tvungen att betala ex hans hyresskulder? Jag står inte längre på den lgh utan har en egen med bostadsbidrag. Jag ska ansöka om skilsmässa nu. Jag är bara så rädd att jag blir ekonomiskt utsatt pga hans skulder han drar på sig nu då vi fortfarande är gift.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Du svarar alltså inte för din makes skulder. Om det skulle bli fråga om utmätning av kronofogden kan de mäta ut egendom som är gemensam om det inte går att bevisa att den tillhör just dig, men då ni inte bor tillsammans kan kronofogden inte komma till dig och utmäta saker då dessa inte kommer anses tillhöra honom. Detta enligt 4 kap. 19 § utsökningsbalken.

Vid en skilsmässa upprättas en bodelning enligt 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Bodelningen ska göras med beräkningar utifrån hur situationen såg ut när äktenskapsskillnaden krävdes, detta enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken. Detta innebär att allt kommer att tas i betraktelse även efter ni flyttat isär då ni ännu inte begärt äktenskapsskillnad.

Av 10 kap. 1 § äktenskapsbalken framgår att det I en bodelning ska inräknas båda makars giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap 1 § äktenskapsbalken.

Vid en bodelning beräknas först makarnas andelar i boet och i denna beräkning dras en makes skulder av, detta framgår av 11 kap. 1 - 2 §§ äktenskapsbalken. Detta innebär att din makes skulder dras av på hans giftorättsgods innan ni lägger samman era giftorättsgods för att sedan dela dem lika.

Du kommer alltså aldrig bli betalningsansvarig för hans skulder, däremot drabbas du indirekt då hans inlägg i bodelningen kommer bli lägre än om han inte hade haft skulderna.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare