Betalningsskyldig för att man ringer störningsjouren?

Hej!

Jag undrar om jag verkligen kan bli betalningsskyldig, när jag ringt på den störningsjour som min Brf erbjuder (Securitas) och de säger att de inte kunde spåra den störande som jag klagade på. Dvs, jag visste inte exakt varifrån oljudet kom. Sade i telefon att jag trodde att det kom ifrån en lägenhet 2 trappor rakt ovanför mig, eftersom att jag hörde oljud därifrån när jag var ute i trappen o lyssnade. Nu vill styrelsen ha ett möte med mig för att försöka få mig att betala räkningen. Jag har ringt jouren 2 ggr. Vad säger ni om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Eftersom du bor i en bostadsrättsförening blir bostadsrättslagen tillämplig. Av 7 kap 9 § bostadsrättslagen framgår det att bostadsrättshavare är skyldiga att inte utsätta de som bor i omgivningen för störningar. Vidare framgår det av detta lagrum att bostadsrättshavaren är skyldig att följa bostadsrättsföreningens stadgar. Därför är det mitt råd att kontrollera stadgarna och se vad det står där om vem som ska betala för störningsjourens utryckning. Står det inget om att den som ringer störningsjouren ska betala anser jag att det skulle bryta mot avtalsrättsliga principer att tvinga dig betala, eftersom ni då inte avtalat om att du ska betala.

Lawline RådgivareRådgivare