Betalningsföreläggande för utebliven lön

hur går jag till väga,jag får inte ut mina övertids timmar och ob och helg ersättning ut betalt från ett företag som jobbat tidigare i. och jag är inte med i facket.och betala en advokat har inte jag råd med,alla timmar går redovisa vad han är skyldig för

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så har du arbetat för ett företag men din arbetsgivare har inte betalat ut lön till dig. Det jag råder dig att först göra är att ta kontakt med arbetsgivaren i fråga, det kan ha skett något misstag eller liknande som inneburit att du inte erhållit din lön. Detta kan också vara bra för att undvika eventuella onödiga konflikter på arbetsplatsen.

Om du fortfarande inte får ut din lön kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM), se här. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge din arbetsgivare ett föreläggande om att betala fordran. Om arbetsgivaren då inte betalar föreläggandet så kommer KFM att meddela utslag vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om arbetsgivaren bestrider föreläggandet så är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Du bör även vara medveten om att om din arbetsgivaren inte betalar ut din lön i tid så utgör det en godtagbar grund för dig att omedelbart lämna din anställning enligt 4 § 3 st. lagen om anställningsskydd (LAS).

Om du väljer att ansöka om betalningsföreläggande är det viktigt att ditt yrkande och dina grunder framgår tydligt. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan och skicka in den till KFM så kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig gärna med detta!

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare