Betalning av frakt vid reparation av felaktig vara

Hej!

Köpte en säng för 6 månader sedan som idag har gått sönder. Pratade med dem idag i affären och visade bilder på hur den hade gått sönder och de sade att den skulle gå igenom garantin.

Nu är det så att när jag köpte den så kunde mina föräldrar hjälpa mig att frakta hem den då de har bil och släp, så betalade ingen leverans då. Idag bor dem dock 30 mil ifrån mig och kommer inte att kunna hjälpa mig med att köra sängen från butiken till mig. Så om jag skulle få hem den skulle jag få hyra bil + släp vilket skulle kosta mig relativt mycket pengar. Helst skulle jag slippa det!

Det jag då undrar är om jag kan kräva att möbelaffären ska erbjuda frakt kostnadsfritt till mig eftersom min reklamation gått igenom då jag har köpt en vara av dem som inte håller måttet eller kommer jag att bli tvungen att köpa till extra frakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du har i egenskap av konsument införskaffat en säng av en näringsidkare, varför konsumentköplagen blir tillämplig. Vid fel i vara har du i första hand rätt till avhjälpande (reparation) eller omleverans om inte detta medför en oskälig kostnad för näringsidkaren (26 § första stycket konsumentköplagen). Huruvida något är en oskälig kostnad bedöms utifrån felets betydelse, varans värde i felfritt skick och om en annan åtgärd kan utföras med väsentligt lägre pris för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen (26 § andra stycket). Om det exempelvis skulle vara betydligt billigare för säljaren och inte vara väsentligt olägligt för köparen att företa omleverans istället för reparation, har säljaren rätt att göra detta.

En reparation (eller omleverans) ska utföras inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för en konsument (26 § tredje stycket). Att åtgärden ska vara utan kostnad betyder att säljaren ska stå för eventuella rese- och transportkostnader som du som konsument ådrar dig. Detta medför att du som huvudregel inte ska stå för fraktkostnaderna (jfr art. 3.4 konsumentköpsdirektivet).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare