Betald semester vid timavlönad anställning?

Hej! Jag är anställd på 70 procent (7 år) och har timlön. Min undran är hur många semesterveckor/ betalda jag har? Tacksam för svar/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt har alla arbetstagare rätt till 25 dagars semester varje år. (Semesterlagen 4 §)

När det kommer till betald semester finns det dock ingen för de som har timlön. I stället får du en semesterersättning som ska betala ut antingen varje månad eller en gång per år, det kan arbetsgivaren själv bestämma. Det ska på lönespecifikationen stå vad som utgör semesterersättning. (Semesterlagen 16b §)

Alltså har du rätt till 25 dagars semester per år, men inte rätt till avlönad semester, i stället får du som har timlön semesterersättning, vilken är på 12% av din intjänade lön. Eftersom du inte har någon betald semester kan du tacka nej till att ta ut de semesterdagar som finns enligt lagen. (Semesterlagen 8 §)

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare