Betala i förtid vid skuldsanering och ändring av ett skuldsaneringsbeslut

Hej! Jag har blivit beviljad en skuldsanering. Kan jag ta ett lån hos en god vän och betala hela det belopp till de fordringsägare som skall ha pengar av mig varje månad? Eller kan fordringsägarna, även om de fått betalt för hela skulden, begära omprövning av skuldsaneringsbeslutet och vilja ha mer pengar av mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Om du har beviljats skuldsanering och således upprättat en avbetalningsplan kan jag inte se något hinder i att du skulle kunna betala av dina skulder i förtid med lånade pengar. Kom ihåg att lånet av din vän inte omfattas av skuldsaneringen och därför måste betalas tillbaka enligt din och din väns överenskommelse.

En borgenär med fordran som omfattas av skuldsaneringen kan ansöka om att Kronofogdemyndigheten ska upphäva eller ändra beslutet angående bl.a. avbetalningsplanen (24 § skuldsaneringslagen). Det innebär att en borgenär kan ansöka om att ändra beslutet så att du ska betala mer pengar till borgenären. Lagen nämner att en sådan ansökan kan göras om en gäldenärs ekonomiska förhållanden avsevärt har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet. En sådan ansökan ska göras inom fem år från skuldsaneringsdagen.

Det finns olika uppfattningar om vad som innebär med att de ekonomiska förhållandena avsevärt förbättrats. Vissa menar på att det rör sig om en extraordinär inkomstökning för att kravet ska vara uppfyllt. Medan det har bedömts annorlunda enligt domstolarna i vissa fall, där några hundra tusen kronor har ansetts uppfylla kravet.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga.

Med vänlig hälsning,

Sarah HRådgivare