Betala hyra under uppsägningstiden

Min dotter hyr en bostadsrättslägenhet som hon nu har sagt upp, uppsägningstiden är tre månader. Sista månaden är juli. Han som äger lägenheten ska lägga ut den till försäljning under juli månad.

Min dotter flyttar den 29 juni och ägaren vill ha nycklarna direkt efter städningen, dvs före 1 juli.

Ska hon ändå betala hyra för juli då det är ägaren som vill ha tillgång till lgh?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Eftersom hyresvärden ska sälja lägenheten din dotter bor i antar jag att det är en bostadsrätt. Detta regleras då med lagen om uthyrning av privatbostad, här. Den är tvingande till hyresgästens fördel. I 3 § står att hyresgästen får säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta betyder att om din dotter säger upp lägenheten den 15 juni gäller uppsägningstiden till den sista juli. Din dotter är skyldig att betala hyra under hela uppsägningstiden, men har då också rätt att nyttja lägenheten under hela den perioden. Hyresvärden har således inte rätt att kräva tillbaka nycklarna förrän uppsägningstiden löpt ut.

Parterna kan komma överens om att hyresvärden får tillträde till lägenheten innan uppsägningstiden är slut och att hyresgästen då inte ska behöva betala hyra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia NygrenRådgivare