Betala faktura trots uteblivet besök?

Hej!

Jag fick en faktura för uteblivet besök hos sjukgymnast. Första gången jag var där fick jag bekräftelse på mejl med tid o datum o andra gången som då blev uteblivet besök fick jag aldrig något mejl. Även om det skulle skett muntligt, eller med missförstånd är jag ändå skyldig att betala fakturan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du måste betala fakturan för det uteblivna besöket, trots att ni avtalat tid och datum muntligen eller att det eventuellt blivit ett missförstånd.

Kan man bli betalningsskyldig när man kommer överens om något muntligen?

En överenskommelse om ett sjukgymnastbesök mellan dig och din sjukgymnast är i juridisk mening ett avtal. I Sverige kan man ingå avtal både muntligen och skriftligen och det krävs som huvudregel inte att man skriver på något formellt kontrakt för att man ska bli bunden av avtalet. När man väl har ett avtal är man skyldig att göra det man har lovat. Gör man inte det, kan motparten i avtalet ändå kräva betalning och annan ersättning för skador.

Det finns väldigt många omständigheter som har betydelse för om ett avtal är giltigt, och om man i så fall är bunden av avtalet. Tyvärr kan jag inte avgöra om du är skyldig att betala för det uteblivna besöket hos din sjukgymnast eller inte, eftersom informationen i din fråga inte riktigt räcker till för detta. Jag ska dock nämna några omständigheter som har betydelse för frågan om du måste betala eller inte.

Om det var så att ni tillsammans kom överens om tid och datum för ett nytt besök och detta skedde muntligen är du förmodligen skyldig att betala för det uteblivna besöket. Då spelar det egentligen ingen roll att du inte fick någon bekräftelse på mejl, därför att ni var överens om ny besökstid ändå. Var det däremot så att ni kom överens om att besöket inte var "definitivt" förrän du fått bekräftelse på mejl är du förmodligen inte skyldig att betala. Om det skedde ett missförstånd i samband med att ni bokade in ett nytt besök kan du vara skyldig att betala om din sjukgymnast inte förstod att det rörde sig om ett missförstånd. Du är naturligtvis inte skyldig att betala för något uteblivet besök om du inte ens gått med på att komma på ett nytt besök.

En annan viktig omständighet är att det på något sätt måste ha framgått att du skulle bli betalningsskyldig även vid uteblivet besök. Sådana villkor tillämpas ofta och med stor sannolikhet även av den sjukgymnast som du haft kontakt med.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett bättre svar. Generellt sett kan sägas att du förmodligen är betalningsskyldig om ni hade en tydlig överenskommelse om det nya besöket, även om den var muntlig. Att du inte fick någon bekräftelse på mejl har bara betydelse om ni inte hade någon överenskommelse innan. Om du vill bestrida fakturan måste du meddela din sjukgymnast om detta. Du kan också ta kontakt med konsumentvägledningen i din hemkommun.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare