Betala av skuld direkt?

Hej.

Jag har skuldsanering i kronofogden, avbetalnigsplan till mars 2022, kan jag betala resten av beloppet på 80 tusen kronor omedelbart? Jag vill att de ska byta avbetalningsplan från 2022 till 2020. Jag sålde lägenhet i hemlandet och jag tänkte betala resten av skulden direkt till kronofogden. Annars betalar jag nästan 5 tusen varje månad. Kronofogden vill inte, eller bättre jag prata med juristen.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget hinder mot att betala av hela din skuld på en gång. Du kan läsa detaljerna på Kronofogdens hemsida (här och här). Enligt dem är de dock fortfarande skyldiga att utreda i enlighet med den plan som satts upp för skuldsanering. Dock ser jag inte hur det skulle utgöra ett problem ifall hela skulden betalas.

Jag tolkar det som att du ska ha fått ett OCR-nummer att betala till i beslutet om skuldsanering. Det verkar vara detta OCR-nummer som du ska använda även ifall du vill betala av allt på en gång.

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare