Besvarar Lawline skolfrågor? (Göta Hovrätts dom meddelad 2016-02-08 Målnr: B 3402-15)

Det här är ett fall som hände i ett annat land men jag undrade hur det skulle behandlas inom Sverige. En ung flicka tog sin moped för att åka hem efter första arbets­dagen på sommarjobbet. Då kom hon inte hem den tid som hon sagt och hennes föräldrar blev oroliga och pappan åkte till arbetsplatsen för att leta efter sin dotter, utan att hitta henne. Det visade sig några dagar senare att flickan brutalt mördats och att mördaren gömt kroppen i ett skåp i en övergiven byggbod i närheten av arbetsplatsen. Vilket brott har gärningsmannen begått och vilket straff skulle vara rimligt? Om det under förundersökningar framkommer att gärningsmannen vid tillfället för brottet hade en allvarlig psykisk störning, vad blir då påföljden? Under vilka omständigheter kan fängelse i sådana här fall utdömas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga verkar vara från ett skolarbete, och därför kan jag inte besvara den inom ramen för vår gratisrådgivning. Jag kan dock hänvisa dig till mordet på Lisa Holm, som i allmänhet stämmer överens med uppgifterna i din fråga (och verkar vara inspirationen till din fråga). Det målet kan vara en rimlig utgångspunkt för att ta reda på vilka paragrafer som är tillämpliga.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare