FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/02/2023

Bestrida en påskriven ordningsbot genom begäran om undanröjning eller resning

Hej! Då Jag skulle ta en avfart på motorvägen fanns en bilist på insidan som fick bromsa för att släppa in mig i filen. Efter ungefär en kilometer märker jag att jag har en polisbil efter mig som slår på blåljus. Jag saktar då in och stannar min bil. En polisman går fram till min bil och ber mig stänga av motorn, polismannen säger att de stoppat då jag fått en bil att bromsa vid avfarten. Polisen ber om min körkort och går sedan till sin kollega där de diskuterar i flera minuter. Poliserna säger sedan att jag ska få två böter, en för att ha kört över heldragen linje och en för att inte ha stannat för polismans tecken. Då jag var helt säker på att jag ej kört över heldragen linje accepterade jag inte den boten. Polisen sa att det var ok men att jag ändå skulle få en bit för att inte ha stannat för polismans tecken. Jag stannade omedelbart då de satte igång blåljus. polismännen gjorde mig uppmärksam på att deras kroppskameror var avstängda och de pressade mig att skriva på boten. Situationen kändes väldigt obehaglig och när den ena polismannen sa skriv på bara så går vi härifrån så gjorde jag det. Kan jag i efterhand bestrida boten?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om du kan bestrida ordningsboten i efterhand, vilket regleras i rättegångsbalken (RB).

När du skrev under boten innebar det att du godkände den och kan därför inte i efterhand överklaga/bestrida den. Genom att skriva på ordningsboten får den samma verkan som en dom som du inte längre kan överklaga på, 48 kap 3 § andra stycket RB. Det finns dock två alternativ för att få ordningsboten undanröjd. Detta är:

  • undanröjande av ordningsboten
  • resning

Undanröjande av boten

Det som kan göras är att boten kan undanröjas av domstol, 59 kap 10 § RB. Det innebär att boten tas bort helt och hållet. Klagandet ska ges in skriftligen till tingsrätten i den tingsrätt där förseelsen inträffade, senast inom ett år efter du skrev på, 59 kap 7 § RB. För att tingsrätten ska undanröja ordningsboten behöver något av följande villkor vara för handen:

  1. Ditt godkännande är ogiltigt, 59 kap. 6 § första stycket första punkten RB
  2. Det har skett ett sådant fel vid förfarandet att ordningsboten är ogiltig, 59 kap. 6 § första stycket andra punkten RB
  3. Föreläggandet av någon annan anledning inte är lagenligt, 59 kap. 6 § första stycket tredje punkten RB

Du skulle alltså kunna ha chans att få boten undanröjd genom att åberopa första punkten eller andra punkten. Om du stannade direkt när polisen satte på blåljusen så bör du inte ha gjort dig skyldig. Du kan hävda att en bot inte får utfärdas om det inte finns förutsättningar för åtal - finns det inget brott finns det ju inte att åtala, 48 kap 5 § RB. Bestämmelserna ska dock tillämpas restriktivt och det kan bli svårt för dig att föra fram bevisning.

Om din klagan blir godkänd så blir boten undanröjd. Det kan noteras att det inte får dömas till svårare straff än det ursprungliga föreläggandet innehöll.

Resning

Ett annat alternativ är att du ansöker om resning av ordningsboten, 58 kap 5 § RB. Ansökan om resning ska göras skriftligen till din hovrätt, 58 kap 10 a § RB. Ansökan ska innehålla vissa formkrav enligt 58 kap 5 § RB:

  1. den dom som ansökan avser,
  2. det förhållande som ansökan grundas på och skälen för ansökan, och
  3. den utredning eller de bevis som sökanden vill åberopa och vad han eller hon vill styrka med varje särskilt bevis.

Som grund skulle du kunna ange 58 kap 2 § 6 punkten RB: “den rättstillämpning som ligger till grund för domen uppenbart strider mot lag”. Om du inte har begått något brott så strider ordningsboten mot lagen. Notera dock kravet på att domen “uppenbart” ska strida mot lagen, vilket innebär att det är högt ställda krav.

Sammanfattning och råd

Det finns två sätt för dig att få boten undanröjd. Det första och mest troliga alternativet är att du ansöker hos tingsrätten om att få boten undanröjd. Ansökning om resning bör göras först i andra hand. I framtiden rekommenderar jag dig att inte skriva på boten direkt, utan att be om att få tänka på saken.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare