FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess10/01/2018

Bestämmelser om socialsekretess

Vilka är lagreglerna kring socialsekretess?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om sekretess regleras i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lagen är uppdelad på så sätt att den tredje avdelningen innehåller allmänna bestämmelser om sekretess (7-14 kap). Den fjärde avdelningen reglerar sekretessen till skydd för allmänna intressen, bland annat rikets säkerhet (15-20 kap). Den femte avdelningen reglerar sekretess för uppgift om enskilds personliga och ekonomiska förhållanden (22-40 kap). Några områden är hälso- och sjukvård (25 kap.), socialtjänst (26 kap.) och socialförsäkringar (28 kap).

I länken ovan finner man en översiktlig bild över de olika avdelningarna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare