Beställt varor på "homeparty" - ångerrätt?

Hej! Jag har varit på ett "homepary" och beställde grejer. Senare så avbeställer jag eftersom min ekonomiska situation ändrades. Företaget säger att jag egentligen inte kan avbeställa för det har gått mer en 14 dagar. men att jag kan betala 299kr för lagerkostnader och då avbeställer dom. Jag har allså inte fått några produkter så dom ej skickas förens man betalt. Måste jag nu betala 299kr för ingenting?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga handlar om att du beställt varor på ett homeparty blir lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distanslagen) tillämplig.

Distanslagen är tvingande för dig som konsument vilket innebär att du alltid har rätt till det som står i lagen, oavsett om ni avtalat om något annat, se 1 kap. 4 §.

Ångerrätt

I enlighet med distanslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt, se 2 kap. 10 §. Dessa 14 dagar börjar dock inte löpa förrän du fått varorna hemlevererade till dig. Eftersom du inte fått några varor ännu har du alltså rätt att ångra ditt köp utan att betala några lagerkostnader till företaget. Att företaget säger att du inte har någon ångerrätt då det gått mer än 14 dagar stämmer alltså inte eftersom dessa 14 dagar räknas från när du fått hem varorna. Du kan läsa mer om din ångerrätt på Konsumentverkets hemsida här.

Svar

Nej du behöver inte betala företaget 299 kr för deras lagerkostnader. Distanslagen är tillämplig och du har därmed rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du fått varorna.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om det skulle uppstå ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare