FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning23/03/2016

Beslut om avstyckning av en samägd fastighet

Hej

Jag äger ett fritidshus tillsammans med min bror. Jag önskar att stycka av tomten och undrar om jag behöver ha min brors godkännande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om två personer äger en fastighet tillsammans gör de detta med samäganderätt. Detta innebär att alla beslut som rör fastigheten måste fattas gemensamt enligt 2 § Samägandelagen. Du får alltså inte stycka av tomten utan din brors godkännande.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare