FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2023

Beslagtagen egendom men inte misstänkt för brott

Polisen har beslagtagit all elektronik i huset men min sambo är den enda i hushållet som är misstänkt för brott. Det vill säga att mina datorer (stationär, laptop, IPad) har förts iväg. Är detta rätt? Då jag behöver datorn till bl.a. skola är det super viktigt för mig att få tillbaka de så snabbt som möjligt. Värt att tillägga att jag inte är misstänkt. Hur går jag tillväga att få tillbaka just mina saker framför allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller utredning av brott har polisen en rätt att beslagta egendom som kan vara av vikt för utredningen av brottet, vilket framgår av 27 kap 1 § rättegångsbalken. Eftersom din sambo är misstänkt har polisen en misstanke om att egendom som är din skulle kunna ha nödvändig information i sig eftersom ni bor tillsammans.

Dock kan du begära att en domstol skall besluta i frågan och i en sådan process hävda att din egendom inte har betydelse för utredningen. Du kan alltså kräva att få beslaget prövat i rätten, enligt 27 kap 6 § rättegångsbalken. Om rätten dock behåller beslaget så skall rätten utsätta en tid vilken inom åtal behövs väckas, enligt 27 kap 7§. Om åtal inte väcks mot din sambo inom den tiden, behöver därmed beslaget upphöra enligt 27 kap 8§.

Polisen har alltså haft rätt att beslagta egendomen, men du har rätt att få det beslutet prövat av domstol, som kan antingen häva eller behålla beslutet. Vidare kan man också överklaga domstolens beslut.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Linus NilssonRådgivare