FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt18/06/2014

Beskattning vid försäljning av gåvofastighet

Hej Min mans pappa har byggt huset 1960 och gett oss det i gåva 1985 om vi säljer det för 2 milj. betalar vi då reavinstskatt på hela beloppet 22 % ? eftersom det inte finns något inköpspris.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Reglerna om beskattning vid försäljning av fastighet finner du i Inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229.

För att beräkna kapitalvinsten vid fastighetsförsäljning minskar man ersättningen med utgifter för avyttringen samt omkostnadsbeloppet enligt 44 kap 13 §. Det innebär att ni från den ersättning ni får vid försäljningen i första hand får dra av era mäklarkostnader och andra kostnader förenade med avyttringen. Ni får vidare dra av omkostnadsbeloppet. Med omkostnadsbelopp menas utgifter för anskaffning samt utgifter för förbättring, dvs kostnaderna för att bygga huset och senare eventuella ny-om- och tillbyggnader.

I detta fall var det din mans far som byggde huset och gav det till er i gåva. Enligt 44 kap 21 §, den så kallade kontinuitetsprincipen, inträder ni i hans skattemässiga situation. Det innebär att ni får göra de avdrag som han skulle ha fått göra om han istället hade sålt fastigheten. Ni får således från ersättningen dra av kostnaderna för att bygga huset.

Av vinsten ni då beräknar fram tas 22/30 upp till beskattning enligt 45 kap 33 §. På detta läggs 30 % skatt vilket i realiteten blir ca 22 % skatt eftersom inte hela vinsten tas upp till beskattning.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare