Beskattning på försäljning av fastighet utomlands

Hej,

Jag bor i Sverige och har dubbelt medborgarskap i både Sverige och Taiwan. Min fråga är: Behöver jag också betala skatt i Sverige om jag säljer min fastighet i Taiwan?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med att du bor i Sverige är du obegränsat skattskyldig här, vilket innebär att du är skattskyldig i Sverige för alla dina inkomster, även sådana du har från utlandet.

Dock kommer du inte att behöva skatta både i Sverige och i Taiwan för försäljning av din fastighet i och med att Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal med Taiwan (här), enligt vilket beskattning av försäljning av en fastighet ska ske i det land där det säljs, vilket i det här fallet är Taiwan (artikel 6.1 lag om avtal mellan Sveriges Exportråd och Taipeis delegation i Sverige beträffande skatter på inkomst). Kapitalinkomster som fås genom försäljningen ska beskattas i det landet där försäljningen görs (artikel 13.1).

Vänligen,

Anna LissRådgivare